Stichting Militaire Lourdes Bedevaart Top fotoTop fotoTop foto Insigne 2024


Agenda

Bedevaart 2025

Militaires, pèlerins d’esperance.

De inschrijving voor deelname aan de 65e Internationale Militaire Lourdes Bedevaart is geopend: https://www.militairebedevaart.nl/inschrijven/.
Van 15 tot 19 mei 2025 zullen er ook uit Nederland weer militairen, oud-militairen en burgermedewerkers van Defensie deelnemen aan dit bijzondere evenement met als thema: Militaires, pèlerins d’esperance, Militairen, pelgims van hoop.

Sinds 1958 verzamelen zich in Lourdes ieder jaar in mei zo’n 15.000 militairen uit meer dan 40 landen voor de “Pèlerinage Militaire International” (PMI). De Franse pastoor André Besombes en de Duitse aalmoezenier Ludwig Steiger gaven al direct na het einde van de Tweede Wereldoorlog de eerste aanzet tot wat is uitgegroeid tot een wereldomvattend vredesinitiatief. Dit in de hoop dat ontmoeting tussen militairen in Lourdes wereldwijd zou bijdragen aan verzoening tussen de volkeren. De Stichting Militaire Lourdes Bedevaart vertegenwoordigt Nederland binnen de PMI.

De hedendaagse militaire pelgrims geven door hun deelname ieder vanuit hun eigen beweegredenen inhoud aan deze bedevaart. Voor de een heeft vooral de ontmoeting en verbroedering met militairen uit landen die tegen elkaar oorlog hebben gevoerd een therapeutische werking, de ander ziet hierin een mogelijkheid om zijn of haar spiritualiteit te voeden en te verdiepen. Maar ook persoonlijke ontwikkeling is voor sommigen een doel. Voor alle deelnemers biedt het weekend in Lourdes volop mogelijkheden.

Alle (post)actieve militairen, veteranen en burgerambtenaren van Defensie zijn welkom om deel te nemen. Zij mogen ieder een introducé(e) of begeleid(st)er meenemen. De minimum-leeftijd voor deelname is 18 jaar. Bent u ouder dan 75 jaar, dan bekijkt een arts met u de mogelijkheden.

Uitgangspunt is dat iedere deelnemer in staat moet zijn om per bus te reizen. Voor deelnemers die hiertoe niet in staat zijn, wordt bezien of er een vliegtuigstoel beschikbaar is. Het bestuur laat zich in dat geval adviseren door een arts. Hetzelfde geldt voor deelnemers met een leeftijd ouder dan 75 jaar.

De bedevaart kan ook met een 12-daagse motorreis worden gemaakt. Via landelijke routes wordt vanuit het historische Rolduc naar Lourdes gereden. En via een andere route weer terug. U overnacht onderweg in eenvoudige hotels met ontbijt. Deze tour begint op 11 mei met een ontvangst/overnachting op Rolduc en eindigt weer te Rolduc met een slotdiner/overnachting op 22 mei 2025.
Op donderdag 6 februari wordt een voorlichting gehouden over deze motorbedevaart. Deze voorlichting wordt op het Nederlandse Veteraneninstituut gehouden. Wilt u deze voorlichting bijwonen, meldt u dan aan via Aanmelden voorlichting MMB 2025.

Voor de 65e bedevaart worden de volgende tarieven gehanteerd:
• Nachtbus: € 349,- (toeslag eenpersoonskamer € 114,-)
• Nachtbus/tentenkamp: € 119,-
• Dagbus: € 499,- (toeslag eenpersoonskamer gehele reis € 180,-)
• Vliegtuig: € 409,- (toeslag eenpersoonskamer € 114,-)
• Motor: tussen € 840,- en € 870,- (toeslag eenpersoonskamer gehele reis € 354,-)
Bij deze tarieven zijn inbegrepen:
• verblijf te Lourdes: vier hotelovernachtingen met vol pension
• inschrijving bij de Pèlerinage Militaire International en PMI-insigne 2025
• voor motoren tijdens de reis onderweg alleen het ontbijt

Niet inbegrepen zijn:
• overige maaltijden onderweg
• een annulerings- en reis-/bagageverzekering; deze dient u zelf af te sluiten!

Mocht u graag mee willen, maar leveren de reiskosten een grote hindernis voor u op, neem dan via e-mail contact op met het bestuur SMLB: secretaris@militairebedevaart.nl. In onderling overleg kunnen we dan bezien of we (deels) gebruik kunnen maken van een – bescheiden – Solidariteitsfonds dat we hiervoor beschikbaar hebben.

Inschrijven kan via de website via deze link: www.militairebedevaart.nl/inschrijven

Na het invullen en versturen van het inschrijfformulier krijgt u een e-mail met een overzicht van alle gegevens die u heeft verstrekt. Een kopie van deze mail wordt naar het secretariaat gestuurd. Let op! In tegenstelling tot wat u wellicht de afgelopen jaren gewend bent, krijgt u van het secretariaat géén ontvangstbevestiging meer van uw inschrijving. De e-mail die u automatisch ontvangt is deze bevestiging.

Na inschrijving krijgt u medio maart een factuur toegestuurd op het e-mailadres waarmee u zich heeft ingeschreven. Iedereen krijgt een persoonlijke factuur op dit opgegeven e-mailadres. Gehuwden/partners op één adres ontvangen dus elk een separate factuur.

Wanneer de factuur is voldaan, is de inschrijving definitief. Een dringend verzoek: verricht geen betaling voor uw deelname voordat u de factuur heeft ontvangen.
Op 1 maart 2025 sluit de inschrijvingstermijn. U kunt tot 14 april 2025 kosteloos annuleren. Na deze datum zijn annuleringskosten verschuldigd.